Occupy ERT: the revolution will be live-streamed

by Leonidas Oikonomakis on June 14, 2013

Post image for Occupy ERT: the revolution will be live-streamed

Greece’s neoliberal government may have shut down public television to please its creditors, but stay tuned: the revolution may still be live-streamed.

In a move that reminded many of the darkest moments in Greece’s political history, the neoliberal right-wing coalition government of Antonis Samaras decided — without any warning whatsoever — to close down ERT, the Greek Public Radio and Television Network, and lay off its 2,700 workers. ERT is an umbrella organization paid for by the Greek public, which encompasses three TV channels and four radio stations that broadcast country- and worldwide, sustained by the contributions of Greek citizens themselves, just as any other public media network. The case is the equivalent of the UK government shutting down the BBC, or the Italians shutting down RAI overnight.

And so, in the morning of June 12, 2013 Greece woke up without a public TV channel or public radio, while 2,700 ERT workers woke up unemployed. Ever since, the fired workers of ERT have occupied the station’s headquarters in Athens and have kept broadcasting through live-streaming. That makes ERT the first public television network under workers’ control in Europe, and maybe the first in the world. Meanwhile, tens of thousands of citizens have been gathering inside and outside the headquarters in solidarity with the workers as well as in their defense: the government may send in the police to break the occupation any time, just like it did in the case of the Steelworkers’ strike of Aspropyrgos last year.

The government, through its spokesman Simos Kedikoglou, argued that the Greek state “in these times of crisis” cannot afford to maintain public television and that, loyal to the Troika’s dictates, it would shut down ERT that same night and create a new public information network, with fewer workers, within the next three months. So, to get this right, the Greek government is claiming that it has to obey the Troika’s orders — order that the Troika itself (the IMF at least) admits have been a disastrous failure — and dismiss 2,700 workers in a country in which already 27% of the overall population and 62% of the youth are out of work.

At the same time, by closing down the public television and radio networks, the state leaves the information of its citizens in the hands of the private TV channels and radio stations. And of course, the private TV channel owners — most of which belong to the class of the Greek oligarchs who also compete for the state assets under privatization — will have to pay back the favor to the government in any way they can. That was not said by Simos Kedikoglou, but any rational person can read this between the lines.

Meanwhile, however, the Greek citizens seem to be waking up from their lethargy once again: on Thursday, a general strike was held against the government and in solidarity with ERT, while the people are once again taking to the squares all over the country to protest ERT’s closure. Meanwhile, the other two coalition member-parties, PASOK and DIMAR, have announced their disagreement with the government’s decision; a development that may even lead to a break-up of the coalition and a dissolution of the government.

This latest development cannot be disconnected from the Greek government’s neoliberal drive we’ve been witnessing during the past years. After selling out the profitable OPAP (Greek Organisation of Football Prognostics, the country’s public gambling company) to Dimitris Melissanidis, a ship-owner and very close friend to Antonis Samaras’ advisor Failos Kranidiotis; and after the announcement of the privatization of the state water companies in Athens and Thessaloniki, now it’s the turn of the public television — not to be privatized, but to be erased from the map, in favor of its private media competitors that belong  — guess to whom? — to other Greek oligarchs.

The strategy is clear and very well know: “first we degrade public services, and then we privatize them.” And don’t be fooled: this is not only about Greece; it is a global trend. What’s next? Public health? Education? Stay tuned. The revolution will not be televised, but it may be live-streamed.

{ 3 comments… read them below or add one }

Eli June 15, 2013 at 15:50

I feel we HAVE given over power into the wrong hands – governments and those of greed – but it will be much work to re-claim our lives.

Reply

sourfou June 15, 2013 at 16:28

It should be noted that ERT is a profitable organization. More over since 2006 it has received absolutely no funding from the greek administration’s annual budget whatsoever.
In the meantime the amateurs at the greek government, not only they didnt manage to shut down ERT, but indeed they managed to grand amazing view statistics for ERT since the Olympic games in 2004! Currently theres an amazing number of web sites, most of which r official sites belonging to news groups, newspaper…the site of the district attorney of Athens, are broadcasting lol! ERT is also strongly supported by EBU, the european broadcasting union. The official web of EBU is also broadcasting ERT signal.

Reply

sourfou June 17, 2013 at 20:56

ERT is back OnAir! That was the recent decision of the greek supreme court.

Reply

Leave a Comment

{ 14 trackbacks }

Previous post:

Next post: